Skal din virksomhed eller organisation med til Folkemødet i 2020?
Folkemødet 2020 kan synes langt væk. Men hvis har I været på Folkemødet i år, er det en god idé at evaluere indsatsen, mens den er frisk i erindring. Opnåede I det, I ville? Har I målt på det? Og stod udbyttet mål med indsatsen i tid og penge?
Uanset, om I var med i år, eller om I overvejer at deltage til næste år, er her fem gode spørgsmål at stille, før I lægger Folkemødet 2020 i kalenderen og bestiller billetterne:
Hvorfor skal I deltage på Folkemødet? Succes på Folkemødet kræver et klart formål og konkrete målsætninger for, hvad I ønsker at få ud af deltagelsen. Og det skal hænge sammen med, hvad I ellers har fokus på i jeres kommunikations- og relationsarbejde.
Hvem vil I gerne have i tale? Med et klart formål bliver det nemmere at afklare, hvem der er målgrupperne for jeres folkemødedeltagelse, og hvilke interessenter der er afgørende for at opnå det, I ønsker. Det gælder om at være specifik helt ned til de enkelte personer, I gerne vil møde på Folkemødet.
Hvad ønsker I at sætte fokus på? Det handler om at finde fællesmængden i de temaer og problemstillinger, der er vigtige for jer, og hvad der optager dem, I gerne vil have i tale på Folkemødet. Det gør det samtidig muligt at udvikle skarpe arrangementer.
Hvordan skaber I den bedste ramme for dialog? Med indholdet på plads skal I finde den rigtige ramme for jeres folkemødedeltagelse. Der er mange forskellige muligheder, som spænder fra den klassiske debat over events til arbejdsmøder og uformelle kaffesnakke. Gerne i kombination og gerne med et kreativt greb, som skiller sig ud fra mængden.
Hvornår skal jeres aktiviteter løbe af stablen? Forskellige arrangementer passer til forskellige dage og tidspunkter på Folkemødet. Så der skal tænkes over timingen. Samtidig er det vigtigt at skabe et sammenhængende forløb før, under og efter Folkemødet.
Djævelen ligger som bekendt i detaljen. Derfor skal man ikke underkende logistik og praktik på Folkemødet. Det gælder for alt fra vind og vejr til faciliteter og forplejning. Det er så ærgerligt at have fået de bedste debattører og den skarpeste moderator på plads, hvis lyden svigter på dagen. Eller at have glemt skiltning, så deltagerne ikke kan finde vej. Det virker måske banalt, men igen i år var jeg vidne til ellers gode arrangementer, hvor den slags banaliteter spændte ben for den gode oplevelse og det gode udbytte.
Det behøver faktisk ikke at koste en bondegård i Allinge eller kræve et telt på havnen i tre dage og en hær af konsulenter og eventfolk at få et godt udbytte af Folkemødet. En mindre og målrettet indsats kan ofte fokusere kræfterne og ganske enkelt give mere valuta for de røgede sild og fadøllene. Men det kræver lidt planlægning, og at I kommer i gang i god tid.
Det tager jeg gerne en indledende og uforpligtende snak med jer om. Kontakt mig her, hvis I er interesserede i det.