Sommerferien nærmer sig med hastige skridt som badetøfler på vej mod poolen. Tid til at puste ud og lade batterierne op – og tid til eftertanke. Det gælder også for landets topchefer.
Topchefen spiller en stadigt vigtigere rolle som virksomhedens eller organisationens ansigt udadtil – ikke mindst i en verden præget af krige, kriser og konflikter.
Fx viser Edelman Trust Barometer 2023, at befolkninger verden over har højere tillid til virksomheder end til regeringer og medier. Således viser undersøgelsen, at 62 % af respondenterne har tillid til virksomheder, mens tallene for regeringer og medier er hhv. 51 og 50 %.
Også i Danmark falder tilliden til myndigheder og medier, ifølge Primetimes Tillidsbarometer 2023. Sammenlignet med andre lande viser undersøgelsen dog, at vi som samfund generelt set fortsat er præget af høj tillid.
Både i den internationale og i den danske tillidsundersøgelse efterspørger respondenterne, at topchefer blander sig i den offentlige debat og tager stilling til det samfund, deres virksomheder og organisationer er en del af. En tendens, som har været gennemgående i lignende undersøgelser i de senere år.
Derfor er det relevant for topchefer at bruge noget af tiden i ferien på at reflektere over deres personlige kommunikation. Fx ved at tænke over disse tre spørgsmål:
1. Er jeg skarp nok på vores kernefortælling, og kan jeg formidle den med mine egne ord?
En klar kernefortælling er en forudsætning for konsistent kommunikation. Men fortællingen skal formidles autentisk og troværdigt, så den passer med personen – og så modtagerne kan mærke den.
2. Er jeg afklaret og afstemt med, hvilke holdninger jeg kan kommunikere på vegne af min virksomhed eller organisation?
Det er ikke længere nok kun at kommunikere holdninger, der ligger tæt på forretningsstrategien. Omverdenen efterspørger holdninger til de store samfundsspørgsmål – fx klima, diversitet, kunstig intelligens og velfærdssamfundets udfordringer.
3. Er jeg godt nok klædt på til at kommunikere vores fortælling og holdninger internt såvel som eksternt?
Selv erfarne og medievante topchefer har brug for træning for at holde sig skarpe. Sæt træningen i system, så den ikke bliver glemt, når travlhed tager styringen over kalenderen.
Svarene på disse spørgsmål handler både om at være skarp på det, du som topchef ønsker at kommunikere til omverdenen, og om at have svar på rede hånd på de spørgsmål, som omverdenen forventer, at du og din virksomhed eller organisation har en holdning til.
Så hvis du ikke allerede har klare svar på de tre spørgsmål, bør du runde sommerrefleksionen af med en plan for, hvordan du får det.
Bragt i FINANS 29. juni 2023