Bog om strategisk PR og omdømme
“En fin, fin bog for unge kommunikationsfolk og også for garvede journalister, som har opdaget, at der er penge at tjene i kommunikation og gerne vil lære mere om pr.”
Skriver Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent, om bogen i Journalisten. Læs hele anmeldelsen her.
Digitale kanaler, sociale medier og mobile platforme har forandret medievirkeligheden markant. Det har ændret vores medievaner, magtbalancen mellem traditionelle, journalistiske medier og nye medier, og det udfordrer virksomheders kommunikation med deres omverden.
For hvordan kan man arbejde målrettet med sit omdømme i en stadigt mere fragmenteret virkelighed, hvor grænserne mellem forskellige kommunikationsdiscipliner flyder ud, og hvor hastigheden hele tiden synes at blive øget?
Det har Peter Jepsen skrevet om i bogen ”Som ringe i vandet – Strategisk PR og omdømme i en forandret medievirkelighed”. Bogens omdrejningspunkt er en samlet model for arbejdet med strategisk PR og omdømme. Modellen – PR-huset – er forankret i teori og metode, men samtidig baseret på forfatterens praktiske erfaring.
Bogen giver en grundlæggende introduktion til PR og en lang række konkrete værktøjer, der kan skabe resultater i praksis. Og svar på, hvad der er forandret i arbejdet med PR, og hvilke klassiske dyder, der stadig har værdi.

Citater fra undervisere, der bruger bogen:
“‘Som ringe i vandet’ kommer omkring de vigtigste elementer i det at arbejde med strategisk kommunikation, og derfor fungerer den godt til studerende, som har brug for en grundlæggende introduktion til dette felt.”
Gitte Gravengaard, Lektor og ph.d. i kommunikation, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet.
“‘Som ringe i vandet’ udfylder en tom plads i mængden af teoretiske og praktiske PR-introduktioner på dansk, fordi den på fornem vis evner at koble PR-disciplinens grundidé om omdømmet som den centrale kategori med relevante metoder og eksempler fra praksis. Jeg har brugt bogen på overbygningsfaget Public Relations på Kommunikation på RUC, hvor den netop styrker de studerendes viden om oversættelse fra PR-teori til udfoldelse af strategi og pitch i praksis.”
Rasmus Kjærgaard Rasmussen, Lektor og ph.d. i organisationskommunikation, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet.
“Bogen er fremragende, fordi den er så indholdskomprimeret og overbliksskabende. Jeg brugte bogen i faget Faglig Formidling på kommunikationsoverbygningen på dansk på Københavns Universitet.”
Lene Rimestad, freelancejournalist, ph.d. i journalistik og underviser i journalistik og kommunikation.
“Som ringe i vandet” bliver brugt i fag og kurser på CBS, Københavns Universitet, RUC, DMJX og KEA.