Det er nu to år siden, at min bog ”Som ringe i vandet – Strategisk PR og omdømme i en forandret virkelighed” udkom på Samfundslitteratur. Dermed gik en drøm om at skrive en bog i opfyldelse.
Det var en spændende rejse at skrive en fagbog. Til tider hårdt, men mest sjovt, inspirerende og udfordrende på den gode måde. En kærkommen lejlighed til at dykke ned i det fag, jeg har beskæftiget mig med i et par årtier og sætte struktur på mine metoder til at arbejde med PR og kommunikation.
Derfor er min opfordring til alle, der går med en fagbogsforfatter i maven: Gør det! Skriv bogen! Kast dig ud i projektet! Hvis du går med den drøm, er her ti gode råd på baggrund af min erfaring.
1. Hvorfor vil du skrive en fagbog: Det lyder indlysende, men var skarp på, hvorfor du vil kaste dig ud i et så slidsomt projekt, som det også er at skrive en fagbog. Hvad ønsker du at opnå? Hvad er din grundlæggende motivation, som skal drive dig gennem processen?
2. Hav en klar idé: Det er afgørende at have en klar idé om, hvad bogen skal handle om, hvem den er skrevet til, og hvordan den adskiller sig fra andre, lignende fagbøger. Det er ideen, der skal være din røde tråd og prioriteringsværktøj – for der skal foretages mange til- og fravalg undervejs.
3. Lav en grundig synopsis: Næste skridt er at udarbejde en grundig synopsis, som både beskriver ideen med bogen og de kapitler eller afsnit, den skal indeholde. Samtidig skal du forholde dig til form og fortællemæssige greb: Skal der fx være interviews eller cases med i bogen? Synopsen er din indgang til at få et forlag med på ideen, og det er samtidig nyttigt at have den som disposition for arbejdet med bogen.
4. Få et forlag eller en redaktør: Hvis du ikke har skrevet en bog før, vil jeg anbefale at få et forlag eller en redaktør med ombord. Det var guld værd for mig at have en erfaren fagbogsredaktør at sparre med. Og selvom man kan udgive sine bøger selv, er det ubetinget en styrke at få hjælp af nogen, der har prøvet det før. Med et forlag får du også en deadline, som kan sikre, at du bliver færdig.
5. Spar med andre – især målgruppen: Find nogle, du kan sparre med undervejs – om ideen, om synopsen, om konkrete afsnit. Husk især at sparre med målgruppen, der i sidste ende skal bruge – og købe! – bogen.
6. Læg en god plan og sæt fast tid af til at skrive: Planlæg de forskellige faser i arbejdet med bogen. Hvis du ikke kan skrive på fuldtid – fx fordi du skal passe et job og tjene nogle penge ved siden af skrivearbejdet – er det en god idé at sætte faste tidspunkter ind i kalenderen hver uge, hvor du arbejder med bogen. Så du forpligter dig til løbende at arbejde med projektet. Og selvom idé, motivation og inspiration er vigtige drivkræfter, kommer man ikke udenom rigtigt meget benarbejde.
7. Undervurdér ikke researchen: Det er ikke nok at basere din fagbog på din egen idé. Den skal skrives ind i konteksten af andre bøger og artikler om emnet, og referencerne skal være i orden. Hvor lang tid, der tager, havde jeg helt sikkert undervurderet.
8. Skriv, skriv, skriv: Først og sidst skal der skrives, hvis bogen skal blive til noget. Så skriv fra start løs på dine ideer – også mens du researcher. Gå ikke efter perfekte sætninger eller færdige afsnit. Du kan redigere senere. I startfasen – hvor der er masser af blanke sider, som skal fyldes ud – vil jeg anbefale, at du lader din motivation styre, hvad du skriver. Så får du hurtigere bogstaver på skærmen.
9. Vær klar på en intensiv slutspurt: På et tidspunkt skal alle tekstbidderne samles og skrives igennem, så bogen får sammenhæng og flow. Og her kommer du ikke udenom mere intensive arbejdsperioder. Den store gevinst er, at når du arbejder intensivt med stoffet – fx morgen til aften en forlænget weekend – bliver både kvaliteten og hastigheden af det, du skriver, højere.
10. Og husk markedsføringen: En fagbog sælger ikke sig selv. Slet ikke, hvis du ikke har skrevet før, eller ikke er et kendt ansigt. Det tager tid fx at komme på pensum på uddannelserne. Så markedsføringen er ikke gjort med lanceringen. Det er et langt, sejt og vedvarende træk. Forlaget hjælper naturligvis, men med ofte mange udgivelser og begrænsede ressourcer skal du være indstillet på at gøre en stor del af arbejdet selv.
”Som ringe i vandet” bliver brugt i fag og kurser på CBS, Københavns Universitet, RUC, DMJX og KEA, og det er jeg dybt taknemmelig for. Selvom det oprindeligt ’bare’ handlede om at skrive bogen, er det en stor glæde, at nogen finder den nyttig og bruger den.
Samtidig har bogen taget mig rundt i Danmark til virksomheder, organisationer, netværksgrupper og uddannelsesinstitutioner, hvor jeg har fået lov til at dele mine indsigter fra bogen – og, ikke mindst, få feedback på disse. Også det har været fantastisk spændende.
Ville jeg gøre det igen? Ja, helt sikkert – hvis den gode idé er der…
P.S. Du kan kickstarte din drøm om at skriv en fagbog ved at søge om Samfundslitteraturs lærebogspris.