Lyd, robotjournalistik, personaliseret indhold, involvering af publikum og digitale fortællinger. Det var blandt emnerne, da Medietrends i starten af april havde arrangeret en tredages tour de force rundt til danske medier med mere.
Tv2.dk, A4 Medier, Zetland, Mediano, Lasso, Kristeligt Dagblad, Hearken, DR og Børsen åbnede dørene og gav et kig ind i deres laboratorier for innovation og digital udvikling. Det blev suppleret af oplæg om internationale tendenser fra Jan Birkemose og Søren Schultz Jørgensen samt en afsluttende indflyvning til dronefotografering som redskab til visuelle fortællinger ved Dronerune.
Tre intense og spændende dage, hvor jeg især hæftede mig ved disse syv tendenser:
1. Lydmuren er brudt. Podcast, tekst-til-tale og stemmestyring åbner nye muligheder for både etablerede medier og nye nichemedier. Samtidig viser undersøgelser, at den klassiske radio trives ganske godt.
2. Robotterne kommer! Ikke som konkurrenter, der stjæler journalisternes job, men som assistenter og medskribenter, der kan udvide stofområder og frigive ’de levende’ journalisters tid til dybdegående historier.
3. Det handler om dig. Vi har kun set begyndelsen på personaliseret indhold, hvor algoritmerne bliver stadigt mere avancerede. Og måske også snart kan give dig indhold, du ikke vidste, du havde brug for.
4. Vi vil gerne tale med dig. Involvering af brugere og publikum giver nye veje til relevant og engagerende indhold. Der bliver hele tiden udviklet flere digitale værktøjer til at arbejde med engagement, og events har fået en renæssance i arbejdet med at styrke relationerne mellem medier og brugere.
5. Digitale fortællinger fanger. Den gode historie og den stærke fortælling er stadig omdrejningspunktet, men de tekniske muligheder for integration af tekst, billeder, lyd, grafik, video og visualiseringer bliver hele tiden bedre, og formatet bliver forfinet.
6. ‘Less is more’. I malstrømmen af information er kvalitet frem for kvantitet og dybde frem for bredde en stærk tendens. Både når det gælder knopskydning hos etablerede medier og nye nichemedier.
7. Underskoven blomstrer. Mange nye nichemedier skyder frem i disse år. Gødet af stadigt nemmere og billigere produktionsmuligheder og en tilsyneladende stigende efterspørgsel på fokus og nøje kurateret indhold.
På tværs af det hele ligger intelligent brug af data og ny teknologi som en understrøm, der på én gang udfordrer klassiske medier og samtidig giver håb om nye og bæredygtige forretningsmodeller.
Til efteråret inviterer Medietrends igen til en rundtur i medietendenser og innovation, og det kan varmt anbefales.