Timing er alt, siger man. Det gælder også indhold på sociale medier. Som rådgiver bliver jeg tit mødt af spørgsmål om, hvor ofte og hvornår man skal poste indhold på sociale medier for at få størst effekt. Det korte svar er, at det kommer an på, hvem man er. Det lidt længere svar er, at det afhænger af, hvilken virksomhed der er tale om, hvilket marked den opererer på, hvem målgruppen er, hvad det konkrete indhold er, hvilke sociale medier virksomheden er til stede på osv.
En god tilgang er at lade sig inspirere af, hvad de dygtigste virksomheder i ens branche gør. Og så prøve sig frem og løbende evaluere den effekt og feedback, som indholdet giver. ’Lytter’ man med, og bruger man statistikken, vil man efterhånden få god viden og en god fornemmelse for, hvad der virker bedst hos dem, man gerne vil nå.
Man behøver dog ikke begynde i blinde, for der bliver løbende udarbejdet undersøgelser om timing, frekvens og effekt på sociale medier. Den amerikanske virksomhed CoSchedule, som er specialiseret i værktøjer til håndtering af indhold på digitale og sociale medier, har kigget på lang række forskellige undersøgelser af timing og frekvens. På den baggrund giver CoSchedule følgende anbefalinger:
- Facebook: En egen post pr. dag og del eller kommentér andres indhold hver anden dag. Det er bedst at poste om morgenen eller om eftermiddagen og især i weekenden. Og så er fredag en god dag til indhold af mere underholdende karakter.
- Twitter: 15 tweets og 7 retweets pr. dag. Med så mange tweets pr. dag er der ikke kun ét godt tidspunkt at tweete, men studierne viser, at B2B-virksomheder med fordel kan tweete inden for normal arbejdstid, mens B2C-virksomheder opnår bedre effekt i weekenden. Man kan også udnytte, at mange er på Twitter, mens de er på vej til og fra arbejde.
- LinkedIn: En egen post pr. dag og del eller kommentér andres indhold hver anden dag. Tirsdag, onsdag og torsdag er umiddelbart de bedste dage at poste, og det giver størst effekt at dele om morgenen, midt på dagen eller sidst på eftermiddagen. Dvs. lige før og efter normal arbejdstid samt omkring frokost.
- Instagram: 1-2 egne posts pr. dag og samme frekvens på deling eller kommentarer til andres indhold. Morgen og eftermiddag uden for normal arbejdstid giver umiddelbart den bedste respons.
I praksis skal timing og frekvens naturligvis tilpasses afsender, målgruppe og kontekst. Og udgangspunktet skal altid være, at indholdet er relevant for målgruppen. Så dette er ikke en facitliste. Fx synes jeg, at 15 tweets pr. dag er lige i overkanten – også selvom modtagerne næppe ser dem alle i deres feed.
Under alle omstændigheder giver anbefalingerne fra CoSchedule og de bagvedliggende undersøgelser et godt udgangspunkt for at finde den rette formel for timing og frekvens af din virksomheds indhold på sociale medier.