Hvordan holder man sig opdateret, og hvordan udvikler man sig fagligt, når man er soloselvstændig?
Når man ikke er en del af en arbejdsplads med mange kolleger, man kan sparre med i det daglige, eller har en HR-afdeling med uddannelsestilbud, kræver det en aktiv indsats.
Grundlæggende kræver det nysgerrighed, tid og – som i så mange andre af livets aspekter – penge.
Du skal være nysgerrig, du skal bruge tid, og du skal være villig til at investere i det, hvis du vil holde dig opdateret og sikre en faglig udvikling.
Mere konkret er her syv gode råd baseret på mine egne erfaringer som soloselvstændig:
Kunder og opgaver
Som selvstændig er kunder og opgaver et meget kontant krav, hvis det hele skal løbe rundt. Det er samtidig også en kilde til ny viden. Jeg har lært utrolig meget af de kunder og samarbejdspartnere, jeg har arbejdet sammen med på forskellige projekter. Så tag dig tid til at forstå kunderne og deres virkelighed – og stil spørgsmål, hvis der er noget, du ikke forstår.
Nyhedsbreve, blogs, podcasts og faglitteratur
Der findes et utal af nyhedsbreve, blogs og podcasts, som kan bidrage til den daglige opdatering. Det gælder både generelle nyheder, branchenyheder og kommunikationsfaglig indsigt. Tilmeld dig nyhedsbreve, følg bloggere og hør podcasts – og husk både danske og internationale. Følg med i, hvad der kommer af ny faglitteratur og brug de mange muligheder på biblioteket.
Kaffemøder og inspirationssamtaler
Af natur er jeg nysgerrig. Jeg elsker at møde nye mennesker og høre om deres liv og hverdag. Det giver inspiration og ny viden – og når man ikke er en del af et stort arbejdsfællesskab i dagligdagen, er det samtidig et sundt, socialt input. Derfor prøver jeg løbende at få aftaler i kalenderen, også når den er presset af projekter og opgaver.
Uformelle netværk og konkolleger
Selvom det måske nogle gange kan føles sådan, er du ikke alene i verden som selvstændig. Der er mange andre, der også har valgt at gå den vej. Det kan være tidligere kolleger eller folk, du lige har mødt. Jeg har selv et par gode håndfulde af andre selvstændige, som jeg kan række ud til, hvis jeg har brug for at vende noget fagligt.
Gratis gå-hjem-møder og webinarer
Der er overraskende mange gratis tilbud om faglig udvikling. Fx gå-hjem-møder og webinarer, som bliver tilbudt af reklame-, kommunikations- og mediebureauer samt medie- og konsulenthuse. Ofte bliver de annonceret gennem nyhedsbreve, hvilket er endnu en god grund til at abonnere på disse. Eller også bliver de promoveret på sociale medier, især LinkedIn, som det derfor er godt at bruge lidt tid på hver dag.
Foreninger og faglige netværk
Fra starten af min tilværelse som selvstændig besluttede jeg mig for, at jeg ville være med i faglige foreninger. Ikke nødvendigvis de samme hele tiden, for ens behov og fokus skifter. Lige nu er jeg medlem af K1 Kommunikationsforening og DJØF, men parallelt med disse foreninger er jeg ofte også med i andre faglige netværk. Det koster et medlemskab, men det er givet godt ud.
Betalte uddannelses- og udviklingsforløb
Endelig har jeg valgt hvert år at prioritere og betale for et større uddannelses- eller udviklingsforløb. Det kan være et klassisk kursus, det kan være et netværk, eller det kan være en studierejse. Det er ofte ret store beløb for en soloselvstændig, men min erfaring er, at investeringen kommer mange gange igen. Fx var jeg sidste år til det amerikanske præsidentvalg i USA, og tidligere har jeg været i netværksgrupper om generativ AI og bestyrelsesarbejde.
Jeg håber, at disse syv råd har giver dig inspiration til faglig sparring og videreudvikling som soloselvstændig.